Mam już dokładny przepis co do ulg kolejowych poza granicami kraju. Aby je uzyskać trzeba mieć znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności 04-0:
Ulgi w zakupie biletów przy przejazdach poza granicami kraju
Aktualizacja niniejszego materiału: 22.05.2009 r.
Zgodnie z postanowieniami aneksu specjalnego TCV „Przewóz osób niewidomych i ich przewodników”przewodnikowi towarzyszącemu osobie niewidomej przysługuje prawo do bezpłatnego przejazdu, podczas gdy niewidomy pasażer uiszcza pełną odpłatność za bilet.
Bilety dla osoby niewidomej oraz towarzyszącego jej przewodnika muszą być zakupione w kraju, w którym została wydana legitymacja dla osoby niewidomej ( zgodnie z przepisami krajowymi) i zawsze w relacji „tam i z powrotem”. Ograniczenie to wynika z braku możliwości udostępnienia organom kontrolnym we wszystkich krajach, wszystkich występujących wzorów legitymacji. Kontrola dokumentu uprawniającego do ulgi (w tym przypadku do bezpłatnego przejazdu przewodnika osoby niewidomej) odbywa się zatem przy zakupie biletów w kasie.
W naszym kraju uprawnienia do skorzystania z tej ulgi przysługują na podstawie dokumentów wymienionych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 października 2002 r. (Dz. U. nr 179, poz. 1495, z późn. zm.) potwierdzających schorzenia narządu wzroku, a zatem między innymi na podstawie legitymacji osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności z zaznaczeniem symbolu przyczyny niepełnosprawności „04-O” (choroby narządu wzroku).
By korzystać z wyżej omawianej ulgi, osoba niewidoma oraz jej przewodnik (osoba albo pies) muszą odbywać podróż wspólnie, w jednym wagonie tej samej klasy.
Osoba niewidoma zobowiązana jest posiadać przy sobie legitymację osoby niewidomej (lub inny dokument pełniący funkcję takiej legitymacji), której numer wpisany jest na bilecie przewodnika i musi być w stanie udokumentować swoją tożsamość.
Wyżej wskazany Aneks reguluje przewóz osób niewidomych i ich przewodników tylko w ramach tzw. „Wspólnej międzynarodowej taryfy na przewóz osób” (TCV), a nie wszyscy przewoźnicy europejscy stosują tę taryfę. Z danych przekazanych przez PKP wynika, że np. Koleje Francuskie (SNCF), Koleje Włoskie (TI(Trenitalia) ) i Koleje Hiszpańskie (RENFE) stosują odrębne od TCV tzw. „systemy cen globalnych”, w ramach których nabycie biletu wiąże się z rezerwacją miejsca na konkretny pociąg.
Przewoźnicy honorujący postanowienia Aneksu specjalnego TCV „Przewóz osób niewidomych i ich przewodników”:
1) Towarzystwo żeglugowe Attica Group S.A. (Superfast Ferries-BlueStar Ferries) - Attica Group;
2) Koleje Brytyjskie i Koleje Irlandii Północnej (oraz tow. żeglugowe Sealink zapewniające połączenia pomiędzy Wielką Brytanią i Europą kontynentalną) – ATOC;
3) Koleje Bułgarskie – BDZ;
4) Koleje Czeskie – CD;
5) Koleje Macedońskie – CFARYM;
6) Koleje Luksemburskie – CFL;
7) Koleje Rumuńskie – CFR;
8) Koleje Irlandzkie – CIE;
9) Koleje Portugalskie – CP;
10) Koleje Niemieckie - DB AG;
11) Koleje Duńskie – DSB;
12) Koleje Chorwackie – HZ;
13) Koleje Raab-Odenburg Ebenfurther AG – GYSEV;
14) Koleje Węgierskie – MAV;
15) Koleje Holenderskie – NS;
16) Koleje Greckie – OSE;
17) Koleje Austriackie – BB;
18) Polskie Koleje Państwowe – PKP;
19) Szwajcarskie Koleje Związkowe - SBB/CFF;
20) Koleje Belgijskie - SNCB/NMBS;
21) Koleje Słoweńskie – SZ;
22) Towarzystwo Żeglugowe Stena Line Hoek van Holland – Harwich - StL;
23) Koleje republiki Czarnogóry, Koleje Serbskie – ZS;
24) Koleje Słowackie – ZSSK.
Podstawa prawna:
Aneks specjalny TCV (Wspólnej Międzynarodowej taryfy na przewóz osób): Przewóz osób niewidomych i ich przewodników Obowiązujący od 1 stycznia 2007 r.
© Polski Związek Niewidomych
ul. Konwiktorska 9, 00 - 216 Warszawa, KRS 0000042049